Tuesday, February 8, 2011

bersedekahlah walau hanya sekeping roti

Allah Lipat-gandakan Ganjaran orang yang Bersedekah.
“Sesungguhnya orang-orang yang bersedekah baik laki-laki mahupun perempuan dan meminjamkan kepada Allah pinjaman yang baik, nescaya akan dilipat-gandakan (ganjarannya) kepada mereka; dan bagi mereka pahala yang banyak.” (Qs. Al Hadid: 18)


Entah kenapa hari ni nak bercerita pasal "sedekah".Sebab utama ialah melihat dengan mata sendiri betapa kedekutnya manusia untuk bersedekah biarpun cuma sekeping roti.Begini kisahnya.Suatu petang:masa tu aku rajinkan diri berkumpul dgn jejiran aku kat depan umah(sebenarnya akulah mnusia yg paling malas nak lepak2 ni,pasal malas nak tambah dosa..sampai jejiran aku melabel aku ni sombong)huhuhu.Masa tengah sedap diaorg berborak tu,anak jiran aku si A,sedang makan sekeping roti potong..tiba2 anak jiran aku si B(ibunya tiada ketika itu).merengek minta roti pada budak yg makan roti tu...Budak tu pun dengan selamba cakap kat mak dia.."ibu..adik ambik roti kat dalam rumah ye,ada bnyak lagikan.."Masya ALLAH!! nak pengsan aku dengar jiran aku si A jawab,"tak yah nak ngada2.simpan roti tu...sebuk nak bg org,kalau dia nak,suruh mak dia beli."Adoi!!! macam tu ke dia ajar anak dia...Kalau dia x nak bg roti yg kat dalam rumah tu pun, apalah salahnya dia potongkan sikit roti kat tangan anak dia tu dan kasi pada budak tu..Manusia oh manusia.Rasanya lebih baik aku tak payah berkawan dengan orang macam ni...Belajarlah untuk bermurah hati...kalaupun kita x mampu untuk memberi intan berlian cukuplah hanya dengan segelas air..Tidakkah dia tahu bahawa bersedekah itu mampu membersihkan hati kita...ingatlah...kalau x mampu nak beri wang ringgit,berilah kudrat kita,kalau itu pun kita tak mampu...antarlah sepinggan mee goreng...huhu..itupun dah kira bersedekah juga...jgn kedekot sangat tau...harta didunia hanya pinjaman semata...belajarlah untuk memberi,kerana tangan yg mberi lebih baik dr yg mnenerima!!!!!!...

1 comment:

ladyzamea said...

jadi manusia tu..jgnlah kedekut sangat..harta dunia tak kekal pun...rezeki harus dikongsi bersama..biarpun cuma sekeping roti!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...