Friday, April 29, 2011

antara sumpah dan sumpah-sumpah





sumpah..bersumpah..kena sumpah..jd sumpah2..terus menyampah,macam sampah!!!
apa benda yg aku merepek pasal sumpah segala ni...nak jd si tanggang yg kena sumpah jd batu tu ke..
kenapalah mak tanggang sumpah jadi batu,kenapa tak sumpah jer jd rumah batu..mesti gempak satu kampung pasal time tu belum ada lagi org buat rumah batu..heeee!!!




aku selalu sangat dengar org bersumpah ni...sumpah x buat lg...sumpah nak jd org baik2,sumpah nak kuruskan badan mcm Jlo..sumpah nak bayar hutang awal2,sumpah tak tengok pompuan lain...
sekadar cakap sumpah....apa barang!!! semua org boleh bersumpah kan..tapi berani ke korang bersumpah laknat....ngeri bunyinya....tapi kalau dah berani tu maknanya sangguplah tanggong risiko....heeeee..

oklah...buat pengetahuan kita bersama maka ada sikit info tentang sumpah LAKNAT,sila baca untuk tambah pengetahuan ok..huhu   


Sumpah menurut pengertian syara’ yaitu menahkikkan atau menguatkan sesuatu dengan menyebut nama Allah S WT, seperti; walLahi, bilLahi, talLahi. Secara etimologis sumpah adalah :

  • Pernyataan yang diucapkan secara resmi dengan bersaksi kepada Allah SWT untuk menguatkan kebenaran dan kesungguhan.
  • Pernyataan yang disertai tekad melakukan sesuatu menguatkan kebenarannya atau berani menerima sesuatu bila yang dinyatakan tidak benar.
  • Janji atau ikrar yang teguhakan menunaikan sesuatu.

Bersumpah untuk kepentingan sesuatu yang disyari’atkan dalam Islam. Allah SWT berfirman, ”Allah tidak menghukum kamu disebabkan sumpahmu yang tidak dimaksud (untuk bersumpah), tetapi Allah menghukum kamu disebabkan (sumpahmu) yang disengaja (untuk bersumpah) oleh hatimu. Dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyantun“. (QS. Al-Baqarah [2]: 225).

Oleh kerana itu bagi yang telah bersumpah atas nama Allah untuk sesuatu, al-Quran menyerukan agar memelihara sumpah itu
“Dan jagalah sumpahmu” (QS.Al-Maidah: 89).





 pernah tengok binatang sumpah2 ni tak...dia boleh tukar2 warna kan..mengikut situasi dan keadaan sekeliling.ada yg cerita binatang sumpah2 ni dulunya kena sumpah dgn mak dia,dr manusia jd binatang...kesian...tp kira oklah jd sumpah2 yg boleh tukar2 warna..dr jd biawak..huhu..
tp harus di ingat..kalau korang bersumpah, sila pegang pd sumpah itu..takut makan diri...


eh...sebelom korang cakap aku ni melalut atau berunsur politik...mintak maap ok!!!
sekadar mengingat diri sahaja....

manalah tahu sebelom ni pun aku ada bersumpah ke...tp terlupa pulak...


p/s: peace no war....

sumpah tak tipu....tau....huuuuu....

10 comments:

Cheritera Chenta said...

kalu nk selamat, xpayah main sesumpah.hihi

Cheritera Chenta said...

akak.lupe lak.tag akak tuk contest semua tentang 4

http://puterikayangan0609.blogspot.com/

Panglima Muda said...

hidup aku bukan kerana doa dan mati bukan kerana sumpah

zana said...

tajuk yang menarik! hehe...

betul2 orang sekarang nie cakap sumpah tu sumpah nie macam x da rsa besalah ke takut... men cakap ja... yg dlm politik x yah kata apa la.. dh everyday words dah..huhu..

tapikan nak tanya kalau dalam filem2 yg artis2 berlakon bersumpah pakai nm tuhan segala tu.. kira jth x hukum dia?? err, terpanjang lak komen..=)

ladyzamea said...

cheritera: tq..nnti akak try ok



tp x sumpah tau..huhu

ladyzamea said...

panglima;takot pulak rasanya,
x berani nk komen lebih2...
nanti bernanah telinga

ladyzamea said...

zana: kita ni kalau selalu sngat dok menyebut ayat yg sama dah tak rasa apa..

contoh:kalau hari2 jumpa dok say i lap u...bila dah selalu sebut dah x dalam rasa tu...

pasal yg berlakon tu,kureng pastilah..
nak kena tanya yg benar2 pasti ni..huhu

Ayu Hashim said...

assalam.. xyahlah sumpah2.. leceh.. hehehe.. http://ayuhashim-ayu.blogspot.com/

msredcheesecake said...

Lady zamea,

Org sekarang berani tul main sumpah ni.sumpah laknat, menakutkan...
Saya follow k...

aizamia3 said...

buat apa nak sumpah2.. nanti elok2 orang percaya terus hilang kepercayaan tu..

kalau untuk kebaikan sekalipun rasanya tak payahlah nak guna sumpah2 ni.. asalkan niat kita ikhlas dan berada dilandasan yang betul..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...